'Catatan Kontemplasi'

HAJI SODRUN oleh alm. M Hamdan



HAJI SODRUN


Maafin Midah, Be! Bukannye Midah enggak hormat lagi ama Babe. Midah cuman enggak suka ama kelakuan Babe. Kalo Babe udah enggak bisa biayain kuliah Midah, enggak ape-ape kok, Be. Kan Midah bisa nyari kerja sambilan buat bantu bayar kuliah Midah. Babe enggak perlu ngelakuin perbuatan yang dilarang ama agama. Kelakuan Babe lebih buruk daripada maling kotak amal yang tempo ari digebukin orang kampung. Inget, Be! Babe itu haji dan dihormatin ama orang-orang di kampung kita.
Maafin Midah, Be! Midah kabur dari rumah biar Babe ngerti kalo Midah enggak suka ama perbuatan Babe. Moga-moga Babe cepet sadar.

Assalammualakum,
Anak Babe, Midah

Surat di tangan Haji Sodrun lepas begitu aje. Kaya ada angin yang hempasin tuh kertas. Dalam kepalanya, Haji Sodrun terus aje bebayang wajeh Midah lagi mesem-mesem. Die bingung kenape anak perempuan atu-atunya yang botoh itu minggat dari rumah. Kagak ada ujan, kagak ada angin, ucuk-ucuk aje Midah ninggalin die sendirian.
Haji Sodrun lunglai. Jatoh lemes di atas kasur anaknye. Buat kesekian kalinye, die ngerasa keilangan. Sepi nyelusup ke dalem atinye. Die ngerasa sendirian, kagak ada lagi yang nemenein die ngobrol. Kagak ada lagi yang mijatin kalo die pegel-pegel habis pulang ngajar ngaji di mesjid. Kagak adalagi yang ngerokin kalo die masuk angin. Kagak ada lagi yang masakin sayur lodeh kesukaannye. Cuman sepi yang ngedeseka raganye yang mulaiin renta.
Entah karena ape, die tiba-tiba aje bebayang muka almarhum bininye. Die kaya ngeliat bininye mesem-mesem di adepannye. Dalem bayangannye bininye itu lagi mandangin wajahnye yang udah banyak keriputnye. Kaya sebuah pelm yang ditayang ulang, mase-mase indah ama bininye itu berkelebatan dalem kepalanye. Dari mulai die nikah sampe punya anak, semuanye terpampang di layar benaknye yang sedang kusut itu. Die inget saat anak-anaknye atu-atu brojol dari rahim bininye dan tangis mereka kaya ngeledek dunia yang berantakan ini. Tapi sekarang die bener-bener sendirian. Kagak ada yang nemenin die lagi. Bininye udah lama ninggalin die, pegi ngadep yang maha kuasa. Kedua anak laki-lakinye udah pada nikah dan tinggal di luar kota.
Sunyi ngurung dirinye. Kaya orang tua yang udah renta, waktu seperti malas melewati muka Haji Sodrun. Di dalem kamar anaknye die diem, bingung cari jawaban, kenape Midah minggat dari rumah. Poto-poto Midah di dinding kamar seakan-akan melengos dari pandangan babenye. Suara ajan lohor dari mesjid depan rumah pun kagak kerase di kupingnye.
Di atas meja belajar, Haji Sodrun ngeliat sebuah buku ngegeletak tanpe daye. Die pegang dan die liat sampul depan buku itu, ternyate itu buku harian Midah. Die usap pelan-pelan buku itu seakan-akan lagi belai kepalenye Midah. Die buka itu dan ratusan huruf segera aje ngehampar di pandangannye. Die bolak-balik halaman di buku itu. Die baca halaman yang die anggep menarik.

Karet, 13 Maret 2005
Aye kasian ama Babe. Kayanye die masih keingetan ama Enyak. Mungkin karena entu aye enggak tega ninggalin Babe sendirian. Apelagi bulan kemaren Bang Sani nikah dan sekarang tinggal ama istrinye di Medan. Terus siape lagi yang Babe kalo bukan aye.
Emang sih, sebenernye aye pengen kos aje deket-deket kampus biar enggak terlalu capek. Abis dari rumah ke kampus jauh banget, sampe tiga kali turun-naek angkutan. Ah, tapi biar aje deh. Aye enggak boleh ninggalin Babe. Kasian Babe!

Karet, 20 Maret 2005
Ada kawan-kawan aye yang ngerase kalo Babe aye itu galak dan kolot. Mungkin karena mereka beranggepan kalo semua orang Betawi itu same. Apalagi Babe itu udah haji dan ustad pula. Bahkan ade yang nanya, “Dah, Babe lu galak, ye?”
Aye sih cuman senyam-senyum doang. Abis Babe enggak segalak anggepan mereka. Babe enggak pernah galak ama aye, apelagi sampe maen tangan segala. Babe sayang banget ama aye. Babe entu orangnye pengertian dan enggak pernah egois. Semue perkataan aye selalu didengernye. Bahkan die selalu ngomongin ke aye terlebih dahulu sebelum die mutusin hal-hal yang nyangkut diri aye.
Cuman si Joni, cowok yang lagi naksir aye, takut ke rumah aye. Kayanye sih die takut ketemu ama Babe. Waktu aye tanya die malah jawab, “Males ah ke rumah lu. Biasanye orang tua Betawi itu kolot. Apelagi Babe lu itu Haji. Entar gue malah diceramahin lagi.”
Sebenernya aye pengen jelasin ke Joni kalo Babe itu enggak sekolot-kolot itu. Die enggak pernah kok ngelarang anak-anaknye pacaran. Yang die larang itu kalo anak-anaknye ngelakuin hal-hal yang dilarang ama agama. Tapi biar aje deh, lagian aye juga enggak suka ama Joni.

Karet, 23 Maret 2005
Aye seneng banget, Babe masih inget ulang taun aye. Babe ngasih kado buat aye segala. Emang sih cuman sepotong baju muslim, tapi itu udah cukup buat ngebuktiin kalo die sayang ama aye. Babe, Midah juga sayang  ama Babe!

Karet, 12 April 2005
Tadi pagi, ada kejadian menarik di lingkungan rumah aye. Duloh ama kawan-kawannye mergokin maling kotak amal di mesjid depan rumah. Ampir aje tuh maling bonyok digebukin orang-orang sekampung kalo Babe enggak ngelerai warga. Babe ngelarang warga agar enggak maen hakim sendiri. Buat ngeredahin kekeselan warga yang lagi angot-angotnye itu, die memerintah supaya warga nelanjangin maling itu dan hanya nyisain celana dalem doang. Babe pun ngalungin kotak amal yang dicolong maling itu ke leher si maling. Setelah itu malaing kotak amal itu diarak ke kantor polisi yang dekat kampung aye.
Cuman aye enggak abis piker, kok ade ye orang yang nyolong kotak amal. Ape die bener-bener kepepet sampe-sampe harus ngambil kotak amal mesjid.

Karet, 21 April 2005
Hari ini tiba-tiba aje pandangan aye ama Babe berubah. Aye ngerasa kalo Babe yang sekarang bukan Babe yang aye kenal dulu. Babe udah neglakuin ape yang dilarang ama agama. Babe udah enggak peduli lagi ama apa yang akan diomongin orang kalo mereka sampe tau ama perbuatan Babe itu. Babe udah enggak peduli ama kehormatan Babe sebagai guru ngaji dan sesepuh yang dihormatin orang sekampung kite.
Kalo emang Babe udah enggak sanggup bayarin uang kuliah aye pun enggak ape-ape. Kan aye masih bisa nyari kerja buat bayar uang kuliah aye. Tapi kenape Babe sampe ngelakuin perbuatan yang dilarang agama cuman gare-gare bingung nyari duit buat bayar uang kuliah aye, bukanhye Babe sering bilang kalo orang mao usahe pasti ada jalannye. Aye yakin Be, kalo uang kuliah aye bisa aye bayar tanpa Babe harus ngelakuin tawaran Bang Mamat. Sebenernye aye enggak akan tau ama perbuatan Babe kalo aye enggak sengaja denger omongan babe ama Bang Mamat kemaren sore. Babe jahat…

Belon selesai tulisan itu dibaca Haji Sodrun, die udah nutup buku harian itu. Die sekarang ngerti kenape Midah sampe kabur dari rumah. Die sadar kalo Midah nguping waktu die lagi ngobrol ama Mamat kemaren sore. Die kebayang obrolannye ama Mamat.
. . .
Sore itu Mamat tiba-tiba aje datang tanpa ade yang minta. Tumben-tumbenan Mamat nenemu ke rumahnye. Mamat buka omongan, “Ji, ane bukannye sok tau, tapi ane cuman sekedar ngasih saran.” Sedang Haji Sodrun cuman diem dengerin celoteh Mamat. “ Daripada ente pontang-panting enggak karuan nyari duit buat biaya kuliahnye Midah, mending ente kawinin aje tuh anak. Baut ape sih anak perempuan sekolah sampe tinggi-tinggi kalo bakalan maen di dapur juga.”
Haji Sodrun sontak marah, “ Eh Mat, jangan sembarangan ente ngomong. Jaga tuh bacot jangan sampe ane tempeleng.” Muka Haji Sodrun memerah. “ Biar Midah anak perempuan, tapi die musti jadi orang pinter. Kagak kayak elu yang kagak jelas juntrungannye.”
Mamat cuman mesem-mesem, “ Maaf Ji, ane cuman becanda.”
“ Bencanda sih boleh-boleh aje Mat, tapi liat-liat orang dong. Jangan asal ngebacot. Bisa-bisa elu koit kena tempelengan ane.”
Mata Haji Sodrun melototin muka Mamat yang agak ketakutan ama semprotannye barusan. Sebenernye die males ngeliat tampang Mamat yang kucel. Apelagi ngeliat kumis Mamat yang kaya pager kelurahan yang enggak pernah diurus. Cuman karena die udah bertamu dengan baek-baek makanye die terima juga tuh orang dengan sopan. Sayangnye perkataan Mamat barusan rada nyakitin Haji Sodrun, sehingga kemarahennye pun timbul begitu aje.
“ Maaf Ji, ane bakal jaga deh bacot ane biar kagak ngomong sembarangan.” Mamat minta maaf lagi. “ Sebenernye, ane kemari justru mao ngasih kabar baek buat ente.”
“ Kabar apaan, Mat?”
Mamat ngeluarin bungkusan Koran dari tasnye. Die buka bungkusan itu. Segempok duit melotot di depan mata Haji Sodrun. “ Gini Ji, ane tau ente lagi butuh duit buat kuliahnye si Midah.”
“ Terus maksud ente ape, Mat?” Haji Sodrun bingung.
“ Kemaren, pemilik tanah yang sah dari mesjid tua di depan sono ke rumah ane. Die minta supaye urusan mesjid itu cepet-cepet selesai. Die juga udah maoa nyediain tanah yang lebih luas buat gantiin mesjid tua itu. Nah mereka pikir kalo ente setuju pasti warga laen juga pada setuju, kan ente orang yang berpengaruh di kampung ini. Terus…”
belon selesai omongan Mamat, Haji Sodrun udah ngebentaknya, “ Jadi Elu mao nyogok ane, Mat.”
“ Tenang Ji!” Mulut licin Mamat mualain ngejilatin pikiran Haji sodrun yang lagi rade-rade bingung itu. “ Coba ente pikir-pikir dulu. Bukannye mereka udah nyediain tanah yang lebih luas dan lebih deket dari kampung kita buat gantiin mesji tua itu. Buat ape sih kite pertahanin mesjid yang udah tua begitu, toh kite masih bise solat di mesjid yang baru dan bahkan lebih besar dan bagus dari masjid tua itu. Iye kan!”
Haji Sodrun ngelirik duit di atas meja. Pandangannye mulai kuyu dan rada bingung. Keyakinannye mulai roboh pelan-pelan. Kagak ada kate yang keluar dari mulutnye. Sementare suara Mamat menggasak keimanannye.
“Lagian mereka mao bangun mal di bekas temapat mesjid tua itu nantinye. Kan kalo mal itu udah jadi, bisa jadi tempat buat anak-anak mude di kampung kite pade kerja  daripada mereka nganggur kagak jelas juntrungannye. Iye, enggak!” Bujukan Mamat kiat mendesak keimanan Haji Sodrun.
“Ji, ente tinggal tanga tangan di surat ini.” Mamat mesem-mesem. Die sodorin kertas persetujuan. Mata liarnye ngelirik tampang Haji Sodrun yang mulai setuju dengan pikirannye. Kayanye kemenangang sebentar kagi berade di genggaman Mamat. “ Biar sejareh tinggal sejareh, Ji. Kan yang penting kite masih bise beribadeh. Yang penting kan ibadahnye, bukan mesjidnye. Bener enggak!”
Mamat nyodorin pulpen. Ragu-ragu Haji Sodrun ngambil pulpen itu. Tanpa die baca lagi die tanda tanganin surat itu. Sementare, Mamat cuman mesem-mesem ngeliat tingkah Haji sodrun.
. . .
Kini, tinggal penyesalan yang ngendap di ati Haji Sodrun. Sepi pun kian yang nyesekin kepalenye. Semanye udah pade pegi. Tinggal rumah kosong tanpa orang selaen dirinye.

* * * 

NB: M. Hamdan. Kawan lama yang pulang duluan





Share :

Facebook Twitter Google+
0 Komentar untuk "HAJI SODRUN oleh alm. M Hamdan "

Back To Top